Het Vioolschoolwerk wil de inspanning van het leren vanaf het allereerste begin combineren met het plezier van het maken van je eigen muziek. Daarom zijn er op elk niveau van de cursus goede muziekstukken en liedjes die met succes kunnen worden uitgevoerd en tegelijkertijd uitdagen wat er moet worden geleerd in de techniek van het vioolspelen. De cursus speeltechniek is daarom altijd gekoppeld aan training in muzikale gevoeligheid, inzicht en vormgeving.
Door geleidelijk de tonale ruimte te veroveren en inventieve oefeningen te gebruiken, wordt bovendien de ontwikkeling van het oor voor actieve klankwaarneming bevorderd. Alle technische taken worden geïntroduceerd met behulp van de eenvoudigste oefeningen en samengevat in hoofdstukken, die elk overgaan in moeilijkere taken. Dit zorgt ervoor dat de leerling zelf kan zien waarom hij deze of gene taak krijgt; Er zit altijd wel een muziekstuk tussen waarmee je het geleerde op technisch vlak meteen op de proef kunt stellen.
Om de interactie te oefenen werd bij het merendeel van de voorbeelden gekozen voor de duetvorm, met alle soorten bewegingen, van de eenvoudigste begeleiding tot rijk contrapunt; Vaak kan de leerling zelf of een wat gevorderde klasgenoot de tweede stem spelen. Omdat de leerling hier moet worden voorbereid op de verschillende mogelijkheden van house- en kamermuziek, vindt hij muziek in een grote verscheidenheid aan stijlen uit de eeuwen van onze muziekgeschiedenis, die vandaag de dag nog steeds leven in ons muziekleven.
De ervaring heeft geleerd dat een dergelijke co-existentie heel goed mogelijk is. Het was echter belangrijk om altijd originele duetstukken te selecteren om de gebruikelijke en niet altijd artistiek bevredigende arrangementen te vermijden. Ook werden voor het werk nieuwe stukken geschreven in hedendaagse muziektaal. De vaak uitgebreide keuze aan muzikale voorbeelden voor elke viooltaak lijkt noodzakelijk voor een schoolwerk dat niet alleen voor één leeftijdsgroep bruikbaar moet zijn; Het zal daarom vaak nodig zijn om alleen de meest geschikte te selecteren.
Deze derde versie van het schoolwerk brengt nieuwe verbeteringen met zich mee. De absoluut noodzakelijke technische oefeningen zijn gedetailleerd vastgelegd, vooral in het eerste boekje waarin de verschillende soorten grepen worden geïntroduceerd, terwijl de eerdere versies van het schoolwerk meer aanvullingen van de leraar vereisten. Instructies voor het oefenen van de afzonderlijke stukken per geval kunnen echter waarschijnlijk aan de leraar worden overgelaten. Enkele nieuw opgenomen voorbereidende oefeningen voor het volgende stuk zijn bedoeld als inspiratie.